Iată, așadar, contribuţia promisă lui Victor la optimizarea testului
de credinţe religioase. Sau poate doar contribuiţia la o mai profundă
tulburare a apelor…
Pentru început, trebuie să recunosc că eu
mă regăsesc destul de bine în rezultatul testului, lucru care mă face să îi dau
destul de mult credit- se pare că spune “ceva”! Pe de altă parte, mă tem că nu
spune despre noi exact ceea ce îşi propune, aşadar am câteva sugestii.
Poate clarificăm împreună unele ambiguităţi şi să reuşim să construim un test
cât mai “ştiinţific”.:)
Referitor la axa teism-ateism:
În
primul rând, cred că cele mai multe dintre întrebări sunt foarte potrivite și
ajută la o poziționare destul de corectă pe axă.
Pe
de altă parte, mi-aș dori și eu să se facă distincţia între deism şi
teism; pentru că deja unele dintre întrebări se referă la deism, iar altele la
teism, cred că pot fi reformulați sau eventual generați încă 1-2 itemi pentru
fiecare, astfel încât cele două dimensiuni să fie analizate separat.
În același timp, unele întrebări nu cred
că se leagă de această axă, de exemplu:
-“credinţa este necesară pentru
înţelegerea realităţii”- o asociez mai mult cu axa (a)gnosticismului,
pentru că se referă la validitatea unei anumite abordări pentru înţelegerea
lumii;
-“se poate dovedi logic că universul
este guvernat de o conştiinţă sau o persoană”- ar fi o întrebare cheie
pentru Gnosticism;
- “trebuie să fii recunoscător…” –
asta mi-a scăzut şi mie mult scorul, cam greu sa nu fiu recunoscătoare J
Per ansamblu, însă, imaginea conturată se apropie de realitate.
Axa
gnosticism-agnosticism mi se
pare puțin mai problematica…
În primul rând, dacă definim
agnosticismul ca pe o dimensiune separată, nu mi se pare în regulă să folosim
răspunsurile de la întrebările de pe prima axă. Dacă pentru a fi gnostic
cântăreşte foarte mult să fii în primul rând un om care crede puternic un
anumit lucru, nu prea mai este nevoie de o reprezentare bidimensională, este
suficient să te plasezi la extrema unui continuum…
Eu nu prea împărtăşesc, de fapt,
perspectiva asupra relaţiei ateism- agnosticism de
la care s-a plecat şi care,
întradevăr, este congruentă cu folosirea aceloraşi întrebări pentru ambele axe. Aşa
cum arătam mai demult, văd în primul rând diferenţa dintre cele două
dimensiuni ca pe diferenţă între credinţe de ordinul 1 şi metacredinţe şi cred
că ar trebui abordate numai prin întrebări separate.
În al doilea rând, dacă identificăm mai
multe dimensiuni ale (a)gnosticismului, ar trebui să ne fie clară diferenţa
dintre ele şi ar mai trebui să analizăm să vedem cum corelează, pentru a decide
dacă putem face un scor compozit din ele, sau nu. Întrebările testului se
referă la:
-încrederea în propria credinţă
-credinţa că propria credinţă ar trebui
împărtăşită de alţii
-disponibilitatea de te expune la
convingeri opuse, etc.
Rămâne deschisă întrebarea dacă toate
acestea sunt dimensiuni valide ale “(a)gnosticismului” sau reflectă alte tipuri
de metacredinţe şi atitudini referitoare la credinţele religioase, care se pot
asocia sau nu cu (a)gnosticismul.
Oricum, dacă plecăm de la ideea că (a)gnosticismul se leagă în primul
rând de credinţele referitoare la posibilitatea de a stabili valoarea de adevăr
a unor propoziţii despre Divinitate, atunci, cele mai multe dintre
întrebări ar trebui să se refere la acest aspect, nu la aspecte colaterale.
Să dau un singur exemplu, pentru a ilustra
necesitatea unei mai bune clarificări conceptuale: dacă o persoană este
agnostică convinsă- aşadar crede că nu există nicio metodă validă prin care să
se poată stabili valoarea de adevăr a propoziţiei “Dumnezeu există”, nu avem
niciun motiv să credem că persoana respectivă ar fi mai dispusă să ia în
considerare că şi-ar putea schimba poziţia. Dimpotrivă, un agnostic
fundamentalist, ar putea fi cea mai rigidă persoană din lume, pentru că ea,
prin natura ei, nu crede în “argumente”, nici dintr-o tabără, nici din
cealaltă. De asemenea, este greu de spus cine preferă mai mult asocierea cu
persoane de aceeaşi credinţă: un gnostic care crede într-o metodă validă pentru
a cunoaşte dacă există sau nu Dumnezeu (dar nu ştie sigur dacă metoda
respectivă, ii fundamentează propriile credinţe J)) sau un agnostic care îşi pune oricum vată în urechi la
argumentele tuturor?
Ca să nu mă lungesc, deocamdată cred că e
mai bine ca întrebările referitoare la dimensiunea gnosticism-agnosticism să
vizeze numai două dimensiuni:
- Credinţa că există o metodă validă pentru a răspunde la diferite
întrebări legate de existenţa Divinităţii şi a acţiunii ei în Univers – ştiinţa sau revelaţia Divină; (şi aici, din nou, la modul
ideal s-ar face distincţia între (a)gnosticismul faţă de deism şi
(a)gnosticismul faţă de teism) -2-3 întrebări;
- Credinţa că propriile credinţe referitoare la Divinitate sunt
fundamentate pe o metodă validă de cunoaştere- ştiinţa sau revelaţie Divină; 2-3 întrebări.
Ar rămâne de verificat ulterior, dacă
celelalte aspecte- de exemplu, disponibilitatea de a-ţi schimba punctul
de vedere sau de modul în care îți prezinţi credinţa în faţa celorlalţi
se asociază sau nu cu (a)agnosticismul.
În concluzie, îi multumesc lui Victor că
mi-a redeşteptat interesul pentru construirea unei scale de ateism-agnosticism.
Chiar aş vrea să încep lectura “serioasă” a materialelor pe această temă şi
m-aş bucura de companie.:) Deocamdată, recomand testul în varianta lui actuală-
cred că reflectă destul de bine locul în care te plasezi pe axa teism-ateism şi
vigoarea investită în poziţia pe care o ai!
Care e faza cu (a)gnostic ?? Ma intriga scrierea asta... ce vrea sa zica?
RăspundețiȘtergereDe ce nu si (a)teist atunci?