Aici e filmuletul de plecare:
Principalele idei expuse deAlexandru (şi îl rog să
mă corecteze dacă nu am înţeles bine), sunt: umanismul este o doctrină care
susţine, printre altele, că omul este în centrul universului, că există o
specie umană, un fel de „toţi” şi că toţi oamenii sunt egali; această doctrină
îşi are originea în principal în creştinism (deşi sunt recunoscute anumite
elemente umaniste şi în celelalte religii avraamice); aceste idei ale
umanism-creştinismului nu sunt raţionale. Ei bine, ca de obicei, Alexandru has
a point! :) Şi, tot ca de obicei, eu nu sunt de acord
(decât parţial) cu el...
Să începem cu delimitările conceptuale. În primul
rând, aşa cum remarcau şi alţi comentatori în discuţiile desfăşurate pe
Facebook, ideea că omul este în centrul universului nu este esenţială pentru
abordarea umanistă. Este greu de spus în ce constă exact esenţa umanismului,
dar cred că majoritatea colegilor de doctrină ar fi de acord cu mine că nu
putem vorbi despre umanism fără a face referire ideea de demnitate umană. Ne putem limita aici la o definiţie simplă de
dicţionar, demn = 1.capabil 2.respectabil. Consider, aşadar, că punctul comun al tuturor doctrinelor
umaniste imaginabile este afirmarea
acestui caracter respectabil al omului, iar istoria umanismului se
confundă într-o anumită măsură cu istoria demnităţii umane.
Ce relaţie este între afirmarea demnităţii umane
şi religie? O, cum ar spune Facebook, o
„complicated relationship”! Şi asta pentru că religia, prin natura ei reprezintă un ansamblu de credinţe care sunt
adesea contradictorii. Un lucru care îmi displace este această tendinţă de
a trata nu numai religiile (creştinism, iudaism, islam, etc) ca pe nişte
monoliţi, dar însăşi Religia, ca pe un sistem omogen de gândire (pentru a apoi
să te întrebi de ce apar contradicţii!). O doctrină religioasă poate fi
analizată la fel ca o paradigmă ştiinţifică, reprezentând un set de credinţe
structurate la mai multe niveluri:
-asumpţii
fundamentale (de exemplu, idei centrale despre univers şi poziţia omului în
cadrul acestuia); aceste idei îşi pun amprenta asupra modului în care este
structurată doctrina, dar de multe ori ele sunt implicite, nu sunt formulate ca
atare şi pot fi deduse numai din corpul
de „teorii”;
-teorii-
doctrina religioasă propriu-zisă- cu tot setul ei de concepţii despre facerea
lumii, facerea omului, sensul vieţii, judecata de apoi, etc.;
- modele- un
fel de teorii mai aplicative, care orientează direct practica- de exemplu,
pilde care transmit anumite învăţături morale.
Desigur, ideile care se regăsesc într-o paradigmă
ştiinţifică sunt supuse mereu confruntării cu realitatea empirică, aşa că, în
timp vor fi eliminate în mod natural contradicţiile, ceea ce face ca o
paradigmă ştiinţifică să apară „curată”, coerentă. Nu la fel se întâmplă, însă,
în cazul unei paradigme religioase, unde, lipsind confruntarea cu empiricul, se
pot aduna sub aceeaşi cupolă o mulţime de contradicţii. Cum reuşeşte fiecare să
dea un sens acestor contradicţii, este o chestiune care ţine de psihologie
(psihologia normalului! J).
Pe de altă parte, critica unei anumite doctrine
religioase în ansamblul ei, are şi ea un sens, pentru că religiile aşa se
prezintă pe ele, ca nişte monoliţi. Adică, dacă cineva vine şi afirmă că „p şi
q şi x şi z”, iar tu eşti de acord cu p, q şi x, dar nu eşti de acord cu z, din
punct de vedere logic vei respinge întreaga conjuncţie, pentru o singură
propoziţie falsă.Totuşi, cred că e mai corect să spunem cu ce suntem şi cu ce
nu suntem de acord din doctrina.
Acestea fiind spuse, ne putem aştepta ca într-o paradigmă (doctrină) religioasă să găsim atât
credinţe care afirmă demnitatea umană (credinţe umaniste), cât şi credinţe care
ignoră sau resping această demnitate. Acest lucru se întâmplă pentru că,
tema naturală a religiei este condiţia omului şi locul lui în univers. Şi cum
nu este susceptibilă de a genera răspunsuri contradictorii această condiţie, a
trestiei care ştie că moare, cum spunea Pascal? Aici mi se pare că Alexandru face
o confuzie. Sigur că paradigma religioasă se construieşte în jurul întrebării:
„Ce este omul şi care e locul lui în Univers?”, este absolut normal. Păi, din
moment ce această paradigmă este construită de către om, şi reprezintă, într-o
anumită măsură, încercarea lui de a aduna într-un sistem coerent toate
credinţele intuitive despre sine şi despre lume doar nu se va centra în jurul întrebării
„Care este locul câinelui în univers?”.
Centralitatea acestei întrebări nu trebuie confundată, însă, cu un posibil răspuns greşit la întrebare, şi anume: „Omul este în centrul Universului”. Este un răspuns greşit, care, într-adevăr, se strecoară atât prin paradigmele religioase, cât şi în unele versiuni ale umanismului secular. Poate fi o idee greşită, dar care să fi avut efecte funcţionale, per ansamblu, si acesta e un aspect pe care îl voi aborda puţin mai jos; în prezent, însă, cred că este puţin periculoasă pentru umanism, pentru că oferă un eşafodaj foarte fragil pentru ideea demnităţii umane. Dacă demnitatea noastră este fundamentată pe ideea că suntem într-un fel sau altul centrali, speciali, de neînlocuit sau că ni se cuvine vreun tratament mai aparte, atunci riscăm să ne pierdem prea uşor demnitatea. Aşadar, da, de acord, omul nu este în centrul universului, umanismul modern trebuie să combată această erezie.Strâns legat de asta, una dintre prejudecăţile umanismului ateu contemporan este aceea că religia priveşte omul ca pe o fiinţă slabă, neajutorată, „stricată”, în vreme ce ştiinţa îl vede ca pe o fiinţă frumoasă, raţională, bună, completa. Chiar circula zilele trecute pe aici o poză cu o dulceaţă de fetiţă pe care religia o vedea ca pe un nimic, iar ştiinţa se uita la ea ca la o minune! :) Foarte fals, cel puţin din câte ştiu eu despre ştiinţa şi religie. Ca antidot la asemenea bomboane otrăvite, chiar este recomandată vizionarea de 2-3 ori a clipului lui Alex, iar apoi repetarea de 3 ori a mantrei: "Nu ne place întotdeauna ce spune ştiinţa. Dar hai să păstrăm un pic de demnitate!".
Centralitatea acestei întrebări nu trebuie confundată, însă, cu un posibil răspuns greşit la întrebare, şi anume: „Omul este în centrul Universului”. Este un răspuns greşit, care, într-adevăr, se strecoară atât prin paradigmele religioase, cât şi în unele versiuni ale umanismului secular. Poate fi o idee greşită, dar care să fi avut efecte funcţionale, per ansamblu, si acesta e un aspect pe care îl voi aborda puţin mai jos; în prezent, însă, cred că este puţin periculoasă pentru umanism, pentru că oferă un eşafodaj foarte fragil pentru ideea demnităţii umane. Dacă demnitatea noastră este fundamentată pe ideea că suntem într-un fel sau altul centrali, speciali, de neînlocuit sau că ni se cuvine vreun tratament mai aparte, atunci riscăm să ne pierdem prea uşor demnitatea. Aşadar, da, de acord, omul nu este în centrul universului, umanismul modern trebuie să combată această erezie.Strâns legat de asta, una dintre prejudecăţile umanismului ateu contemporan este aceea că religia priveşte omul ca pe o fiinţă slabă, neajutorată, „stricată”, în vreme ce ştiinţa îl vede ca pe o fiinţă frumoasă, raţională, bună, completa. Chiar circula zilele trecute pe aici o poză cu o dulceaţă de fetiţă pe care religia o vedea ca pe un nimic, iar ştiinţa se uita la ea ca la o minune! :) Foarte fals, cel puţin din câte ştiu eu despre ştiinţa şi religie. Ca antidot la asemenea bomboane otrăvite, chiar este recomandată vizionarea de 2-3 ori a clipului lui Alex, iar apoi repetarea de 3 ori a mantrei: "Nu ne place întotdeauna ce spune ştiinţa. Dar hai să păstrăm un pic de demnitate!".
Dar ceea ce mă zgârâie cu adevărat pe timpan este
această asociere accentuată (să nu spun obsesivă) pe care o face Alexandru
între umanism şi creştinism. E adevărat că umanismul modern are aşa, o dulceaţă,
o melancolie socialist-creştină...Si promit ca voi trata cu toata seriozitatea tema ideilor crestine umaniste intr-un post ulterior. Dar dacă vezi esenţa umanismului în ideea
demnităţii umane, atunci rădăcinile lui trebuie căutate ceva mai adânc. Şi în
primul rând, nu înţeleg cum poate fi ignorată contribuţia iudaismului. Cum
adică „şi iudaismul” este umanist (dar parcă nu la fel de umanist ca
creştinismul)? Oricât de inumană ar fi
omorârea cu pietre, sau de lipsite de omenie alte fapte ale vechilor evrei, sau
oricât de neomenos le-ar fi zeul, din istoria demnităţii umane nu prea putem
şterge momentul în care omului i-a venit prima dată ideea că celui care a creat
universul i-a venit ideea să încheie un legământ cu el. Alunecă în infatuare?
Hm, poate o concesie riscantă. Dar cum nu este demnă această idee a
participării omului la istorie ca partener a lui Dumnezeu? Dacă Alexandru chiar doreşte să ne considere o religie,
atunci mai corect ar fi să îşi intituleze clipul „umanismul secular- a patra
religie avraamică” (sper sa nu ma ia chiar in serios :P).
Aaaa... mai este un aspect: iluzia omului. „Cum i-a venit unui om ideea iraţională că
există Omul?”, se întreabă revoltat filosoful... „Numai Religia a putut pune în mintea lui o asemenea bazaconie”,
răspunde ateul militant interior. :) Acuma, ăsta chiar ar fi un subiect separat
de discuţie . Dar, pe scurt, oul sau găina: ideea de unitate (a unui tribm a rasei, a
speciei umane) sau religia (cum ai conceptualiza-o- ca paradigmă, sistem
politic, etc). Eu aş miza că ideea de unitate a apărut prima, dacă nu pentru
alt motiv, măcar pentru că are o complexitate mai redusă. Şi promit un post
viitor despre studiile din psihologia evoluţionistă referitoare la mecanismele
de detectare a „înrudirii” – cum explică evoluţia faptul că ne considerăm fraţi
şi surori.
Mă duc să muncesc că dau faliment! Va urma...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu